3 d'octubre de 2011

El web mòbil es mou. I no s’atura


El web mòbil és mòbil
. És la solució a la mobilitat, que cada dia guanya més usuaris d’Internet. I és que un percentatge molt elevat de les primeres entrades a un web es realitzen des d’un mòbil o una tablet, fins i tot des de dins de casa, i és imprescindible crear experiències d’usuari ajustades a aquesta dinàmica.

Els serveis i continguts d’un web mòbil han d’estar adaptats a les necessitats d’un usuari que cada dia és més difícil de classificar, ja sigui per edat o condició social o bé, en el cas que ens ocupa, pel suport des d’on visita el nostre web. El context sempre és fonamental, perquè és en aquest entorn (lloc, moment, dispositiu, cobertura) on l’usuari decidirà què pensa sobre el web on entra. La primera impressió és la més important (la frase us sona, oi?)

En dispositius mòbils, la usabilitat és molt important. L’experiència és més directa, i és molt important evitar navegacions complexes. Navegar des d’un dispositiu mòbil comporta llibertats (des d’on sigui, quan sigui, de forma íntima i més personal), però també limitacions importants, contextuals i físiques. No fem servir les dues mans, ja no ens fa falta un escriptori. Podem estar estirats al sofà, viatjant en tren o practicant algun esport, i això comporta una mentalitat (i predisposició) d’usuari diferent.

Els dispositius mòbils són molt diferents dels convencionals (inclosos els ordinadors portàtils). Les pantalles i els teclats són molt més petites. A més, incorporen sensors i accessoris que ens permeten afegir funcionalitats extra a les aplicacions i webs (GPS, càmera). L’entrada de dades per part de l’usuari, majoritàriament només amb els polzes, pot resultar pesada, i per això és bàsic minimitzar l’ús de formularis.

La connexió a Internet tampoc no és la mateixa. El contingut multimèdia ha d’estar pensat per ser descarregat a través d’un ample de banda inferior. El ventall de dispositius mòbils és molt ampli: telèfons senzills amb connexió a Internet, smartphones, PDA, iPad i una llarga llista d’aparells intel·ligents. Els webs per a mòbil acostumen a donar l’opció d’accedir al web d’escriptori, ja que depenent del tipus de dispositiu, la seva resolució els pot permetre visualitzar de forma més correcta el contingut complet.

Oblidem la filosofia dels “punt com”, i l’enfocament dels portals i webs gràfics i complexos per a escriptori. Es deixen de banda els dissenys de 3 columnes, els esquemes de navegació primària i secundària i la utilització de flash. Hem de repensar el contingut escrit (tant el volum com la forma), com i on utilitzar imatges i vídeos, i de quina forma es fan servir les ajudes a la navegació com els enllaços o els botons.

En definitiva, ens podem preguntar: per què convé adaptar el nostre web per a la mobilitat? Molt fàcil: per garantir que qualsevol usuari pugui visualitzar correctament el nostre web (i navegar-hi durant molta estona) des de qualsevol mòbil, però també per la possibilitat que ens dóna d’oferir més diversitat de serveis a través de la xarxa mòbil (aquí ja entraríem en les aplicacions pròpies, que permeten comprar, jugar, compartir o rebre feedback de l’usuari de forma ràpida i àgil).

Ara bé, si hem de començar (o renovar) un web, el millor és concebre’l com un únic web. Si pensem en una pàgina web tenint en compte els diferents dispositius des d’on pot entrar l’usuari, reduïrem costos, serà més flexible i cobrirem les necessitats d’un major públic potencial.

Per ara, moltes empreses, marques i institucions ja han fet el pas cap al web mòbil. La majoria, però, es refugien en el convenciment que, si des del mòbil es pot entrar a Internet, es pot veure qualsevol web, ni que sigui ampliant la imatge. Per contra, convé fer el màxim d’amable possible l’experiència de l’usuari, i el primer pas és proporcionant-li les eines perquè ell sigui amable amb nosaltres.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Segueix-nos a LinkedIn