17 de setembre de 2019

Màquines artistes: per què la creativitat no té res a veure amb el sector creatiu

La creativitat és una capacitat, no un do. Fes-la servir.” Aquest és el lema que presideix la façana d’E2S Creativa i que regeix la nostra filosofia. Per això, per mitjà del nostre projecte ZERO Lab, desenvolupem workshops, tallers i formacions en creativitat destinats a entrenar, exercitar i aplicar la creativitat amb l’ajut d’eines i processos creatius aplicables a qualsevol tipologia de projecte. La creativitat s’exercita i la capacitat de tenir bones idees s’entrena, i no té res a veure amb el que tradicionalment hem anomenat “sector creatiu” o “indústria creativa”.

Ja hi ha algunes experiències de “màquines artistes” o creatives. Per mità d’algoritmes informàtics, la intel·ligència artificial ha estat capaç de crear obres d’art, composar músiques o escriure guions d’espots publicitaris. Algun software és capaç de “dissenyar” logotips i aplicacions de papereria d’acord amb els paràmetres de personalitat de marca que indiquem, en un sistema que millora progressivament a mesura que rep feedback per part dels usuaris. Contra això, els humans hi tenim ben poc a fer. Si una màquina pot interpretar lleis i ajudar els jutges a prendre decisions en base a la jurisprudència, interpretar uns valors de marca i unes necessitats concretes per part del públic objectiu és una feina que s’anticipa ben senzilla. En altres paraules: davant de la intel·ligència artificial, els creatius estem tan amenaçats com el personal de caixa d’un supermercat.

Aleshores, per què els experts diuen que la creativitat és l’únic en què, com a mínim a mig termini, les màquines no podran competir amb els humans? Primer, perquè fer un disseny no significa necessàriament ser creatiu o creativa. Segon, perquè la creativitat consisteix en aplicar (valgui la redundància) el pensament creatiu a qualsevol acció o activitat, tant si som artistes, dissenyadores, metges, mecànics, botiguers o cuineres. Aquesta habilitat humana (ara està de moda dir-ne “soft skill”) serà fonamental per al desenvolupament professional en un entorn on les màquines cada cop seran capaces de fer feines no només basades en la repetició (això era cosa de la tercera revolució industrial) sinó en la interpretació de dades i estadístiques amb el suport de la tecnologia (quarta revolució industrial, on ja ens trobem).

Com podem ser creatius i creatives? Fonamentalment, practicant el pensament creatiu, al qual dedicarem un article la setmana que ve però, per fer-ne cinc cèntims, es basa en la generació de noves idees o bé la combinació original d’idees i conceptes ja coneguts. La creativitat té quatre components eminentment humans: imaginació, pensament lateral, intuïció i interpretació de la memòria. Us imagineu una feina on no hi hagi cabuda per a aquestes capacitats humanes? Efectivament, fins i tot una feina repetitiva pot tenir la seva vessant creativa.

A E2S ja hem acumulat prou experiència per recomanar a qualsevol organització apostar per la capacitació creativa dels seus professionals i per al foment d’una cultura creativa interna. Per a l’empresa, serà la forma de diferenciar-se en un context on les màquines portaran moltes feines al límit de la perfecció. Però a molts se’ls escapa un detall important: el consumidor no és perfecte, perquè és humà (com a mínim en els propers anys). Això significa que el mercat necessitarà la creativitat de persones que, per la seva imperfecció, per la seva capacitat d’improvisació, per la seva imaginació infinita, sigui capaç de diferenciar les marques, els productes, els serveis, els territoris. La creativitat seguirà marcant la diferència. Per això convé entrenar-la. Escalfa, que surts!

Si vols més informació sobre els nostres programes de formació en creativitat, contacta amb nosaltres.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Segueix-nos a LinkedIn