29 d'octubre de 2019
Inbound marketing: acompanyar el client des del desconeixement fins a la recomanació
Entres al web d’un outlet de moda (per posar un exemple) i, després d’uns segons de navegació, t’apareix un pop-up que et convida a rebre descomptes per e-mail. No és que avui sigui el teu dia de sort, sinó que formes part del cicle de l’inbound marketing: el màrqueting que t’acompanya des del desconeixement d’una marca fins a la compra final i, encara més, la fidelització i la prescripció.
L’inbound marketing és la tècnica del moment, a E2S i a moltes altres empreses dedicades a la comunicació i el màrqueting. Es tracta de la combinació d’un conjunt de tècniques, continguts i tecnologies per tal d’atraure audiència al web d’un dels nostres clients, captar leads de qualitat (és a dir, contactes de públic potencial amb una bona segmentació), nodrir-los d’informacions que els vinculin amb la marca i procurar convèncer-los que la nostra és la millor opció (òbviament, sense desmerèixer la resta). Després de la venda també hi ha lloc per a accions de fidelització fins a aconseguir que aquests clients ens recomanin perquè realment creuen en nosaltres.
Quines són les fases de l’inbound marketing?
- En primer lloc, és fonamental el màrqueting de continguts (content marketing). Si vols posar en marxa un pla d’inbound marketing, el primer que has de fer és publicar amb regularitat temes que puguin ser d’utilitat per a la que consideres la teva audiència potencial. Si els interessa el que expliques, tard o d’hora et trobaran cercant les paraules claus adients o bé navegant per les teves xarxes socials, que has de tenir rigorosament al dia. Aquí, el posicionament orgànic (SEO) és molt important. Donaria per tot un altre article que ens pots demanar aquí (si hi ha demanda, fem un article sobre SEO).
- Si encara tens poc tràfic al teu web i les teves xarxes, et pot donar un cop de mà un bon plantejament de posicionament SEM (pagament a Google per cerques directes). El pagament per clic (PPC) és una bona eina de reforç. Sempre ho serà. De fet, les campanyes a Google Ads són molt recomanables sempre, així com el pagament als Ads propis de les xarxes socials.
- Un cop entren al nostre web, gairebé els tenim! Només cal fer suggerent i atractiu el mecanisme per captar les seves dades. Els podem oferir un descompte per e-mail, regalar una publicació pròpia autodescarregable o convidar-los a formar part d’un sorteig. Sobretot: hem de ser atractius, això és un win-win, i l’usuari, a aquestes alçades, sap perfectament que el que ens interessa són les seves dades. Hem d’aconseguir que li vingui realment de gust cedir-nos-les tot acceptant la política de privacitat i la llei de protecció de dades. Si podem, convé que els demanem el màxim d’informació perquè ens interessa, molt!, tenir una base de dades ben segmentada.
- A partir d’aleshores, podem enviar-los informacions personalitzades i, de forma automatitzada per mitjà de diferents softwares d’inbound marketing que dominem les agències com E2S, els adrecem informacions personalitzades i som capaços de llegir el seu ritme de resposta. Hi ha usuaris que estan més decidits i altres que necessiten el seu temps, altres que estan comparant i altres que difícilment ens compraran en els propers mesos. Per a tots, l’inbound marketing té una resposta i uns continguts a l’alçada.
- Rebem una compra d’una part d’aquesta base de dades! Uns altres trigaran més, altres molt més i alguns no ho faran mai. Als que falta convèncer, els hem d’anar nodrint de continguts de qualitat i fent-los saber les nostres ofertes i promocions. Als que han comprat els hem de portar en safata, hem de complir les seves expectatives i demanar-los com ha anat el procés de compra per mitjà d’enquestes de satisfacció. Els hem de fidelitzar perquè tornin a pensar en nosaltres i, sobretot, perquè ens interessa molt que ens recomanin, que siguin els nostres prescriptors. No volem simplement followers. Volem believers.
- Sempre, sempre i sempre, màrqueting de continguts. Constantment hem de seguir creant continguts rellevants, amigables, propers, sense més interès (que ja és prou important) que el de fidelitzar l’audiència (no estem parlant ara de clients sinó simplement dels usuaris que reben i acullen la nostra informació). El màrqueting de continguts és la base de l’inbound marketing, i la personalització d’aquests continguts és l’eina fonamental. Al final, l’inbound marketing s’oposa al “de tota la vida”, l’outbund marketing: aquell que ens perseguia i no ens podíem treure del damunt.
El cicle de l’inbound marketing, per tant, no s’acaba mai. Per això, és fonamental un element que no hem tret fins ara perquè mereix un capítol apart: la mètrica. Per mitjà de les eines tecnològiques pròpies de l’inbound marketing (l’exemple més fàcil és Hubspot, però n’hi ha moltes més) i amb el suport de les que Google ens “regala” (Analytics i centenars d’extensions de Chrome), podem mesurar la resposta dels usuaris als nostre inputs. Això ens facilita allò que el màrqueting tradicional no ens permetia: aprendre contínuament del comportament del nostre públic. I, alhora, establir una relació recíproca amb ells. Oi que és meravellós? Quan tornis a entrar al teu outlet de roba preferit, ho veuràs tot amb uns altres ulls 🙂
Si estàs pensant en posar en marxa una campanya d’inbound marketing, o bé aprendre’n perquè la realitzi el teu equip, no dubtis a contactar amb E2S. Si t’agrada el que llegeixes, segueix-nos a Linkedin i estaràs sempre al dia del que expliquem.
Deixa un comentari