8 de novembre de 2019
#31 Idea de la setmana: torna l’analògic perquè som éssers nostàlgics
Si el màrqueting és una guerra sense treva, el record és una infal·lible arma letal. Perquè les experiències pasades configuren la nostra forma de ser, ens encanta recordar allò que abans féiem i ara és obsolet. El màrqueting olora la sang a distància, i ara ha sabut veure que la digitalització del món ha atrapat en la més pura nostàlgia un públic amb un gran poder adquisitiu: els quarantons.
Fa temps que sentim parlar del retorn del vinil. Ara no hi ha DJ modern que es pugui permetre punxar en digital. L’any passat, les vendes de vinil ja van superar el seu rècord històric i, juntament amb el CD, van superar l’import de facturació del mp3. Impensable, oi? El següent pas l’ha fet la companyia austríaca Rebeat, que ha creat una evolució disruptiva: el vinil HD, un analògic d’alta tecnologia que és a punt per sortir amb força al mercat. En paral·lel, Sony, que va tornar a fabricar long play (LP) l’any 2017, també ha decidit reeditar el Walkman a final d’aquest 2019. S’ha vist forçat per un producte que novament fusiona analogia i tecnologia: It’s OK, un dels innovadors projectes sorgits de KickStarter que, a més, incorpora Bluetooth 5.0.
Més enllà de l’àmbit musical, el món analògic es deixa estimar per aquells a qui Internet els va agafar després de l’adolescència. Per això reviuen les videoconsoles en el format mini amb què han irromput les 16-bit Mega Drive Mini (llançada el mes passat per Sega) o la Nintento Classic Mini (presentada fa dues setmanes). El tràiler que ha elaborat Nintendo per a l’ocació no té desperdici, especialment per a homes que ronden els 40. Nintendo, una autèntica supervivent fundada l’any 1889 com a fabricant de jocs de cartes, treu partit del seu ADN adaptatiu amb una altra disrupció analògica: ha acompanyat l’èxit de l’avantguardista Nintendo Switch de la sèrie Nintendo Labo. Es tracta d’una sèrie d’accessoris automuntables de cartró que multipliquen la interactivitat amb els videojocs. Fins a límits realment inimaginables, autènticament creatius.
L’analògic resorgeix amb força, també, en el món de la fotografia. Amb el permís d’experiències puristes com la Lomo, que no ha deixat mai d’existir, ens hem de fixar ara en Kodak. Després de quebrar el 2012 per culpa de la fotografia digital, s’ha reestructurat i diversificat amb altres activitats però es treu l’espina reprenent la fabricació dels rodets tradicionals. El mercat torna a tibar perquè altres marques presentin noves càmeres analògiques, des de reflex fins a plaques. Un any enrere, la multinacional japonesa ja va sacsejar amb el retorn de la romàntica Super 8 de cinema domèstic que ens transporta a les vacances en moviment i sense so dels anys 70 o 80. Sospirem per la nostra pròpia història.
La revolta de l’analògic (alguns ja en diuen revenja!) fa sonar una altra nota en la naturalesa humana: necessitem tocar. Tornar a tocar, podríem dir. Agafar una foto i compartir-la amb els que tenim a la vora (no amb els que tenim a la xarxa), muntar accessoris amb les nostres mans, rebobinar una cinta amb l’ajut d’un bolígraf, saber que la música és dins del solc del disc o, senzillament, comprovar a simple vista que els personatges de la pantalla estan fets de píxels. Tot el que ens faci sentir més humans que màquines, més connectats amb el terra que amb el núvol, obre un mar de potentíssimes oportunitats enmig de l’oceà digital.
T’agraden els nostres articles? Segueix-nos a Linkedin i estaràs sempre al dia.
Vols saber com et pot ajudar E2S? Contacta amb nosaltres.
Deixa un comentari