7 de febrer de 2020
#044 idea de la setmana: silver economy, joves a qualsevol edat
Segons un estudi de l’Eurostat, l’any 2060, 1 de cada 3 persones serà major de 65 anys. Un canvi demogràfic que ja és aquí i que provocarà profunds canvis en la societat, l’estat del benestar i l’economia. Però aquesta tendència a l’envelliment de la població obre la porta a nous negocis i oportunitats, la qual cosa es coneix com silver economy. Un negoci que, segons la Unió Europea, mourà el 31,5% de l’economia. I només és el principi.
Però, què és la silver economy? Es tracta d’un nou nínxol de mercat que afecta i es dirigeix als ciutadans i ciutadanes de major edat. No obstant això, parlem d’una tercera edat que difereix del terme tradicional, perquè es tracta de persones sènior amb un alt poder adquisitiu, saludables i amb capacitat i ganes per fer moltes activitats. Observant aquests indicis, la tendència apunta a la necessitat de ‘silveritzar’ l’economia i el màrqueting per replantejar-se les estratègies que fins ara han anat enfocades als ‘millennials’ i a l’aspecte tradicional de la tercera edat. Una nova visió i un missatge, joves a qualsevol edat, que afectarà sectors com la salut, l’oci, les finances, el transport o la tecnologia, entre molts altres.
Serveis personalitzats
Així han de ser els productes i serveis que s’ofereixen a les persones en edat sènior, cosa que ja van tenir en compte empreses com AdventuresAbroad, que proposen packs de viatges personalitzats i especials per a persones de la tercera edat, ja sigui mitjançant excursions d’aventura o un altra mena de plans. Empreses i centres de la cura del cos i la salut també tenen diversos serveis personalitzats per a persones de la tercera edat, com els que ofereix Cenie.
Un sector que tindrà gran protagonisme en aquest aspecte serà la tecnologia, perquè ofereix múltiples solucions a problemes de mobilitat, seguretat o salut. Des d’exoesquelets per oferir més mobilitat com Innophys, accesoris amb opcions gps o botons de pànic com els que ha desenvolupat TrendHunter o múltiples complements de domòtica, per facilitar la vida a casa de persones que puguin tenir algunes complicacions, com Koolnova. És important esborrar la idea que tercera edat i tecnologia són termes dissociatius, perquè les persones en edat sènior cada vegada tenen un coneixement més gran de la tecnologia i el seu ús: tenen smartphones, tauletes i són actius a les xarxes socials.
Una generació amb temps, activa i inquieta
Perquè parlem de persones amb temps i, sobretot, actives, amb ganes de provar noves experiències i d’aprofitar el seu temps. Hi ha empreses que ofereixen serveis d’acompanyament, en lluita contra la solitud i l’aïllament social, com Men’s Sheds, un organisme de suport que ajuda persones de la tercera edat a fer diferents labors de fusteria o metal·lúrgia, o Wooln, una altra organització que té el mateix objectiu, elaborant gorros de llana sargits per persones de més de 65 anys.
I, en un nou paradigma en el que les xarxes socials són un pilar bàsic, com no podrien tenir espai aquesta nova tercera edat? També podem trobar influencers de més de 65 anys com Lyn Slater o Helen Van Winkle, totes dues especialitzades en moda. És més, la famosa cadena hotelera de Meliá ha començat a utilitzar una influencer sènior, que s’ha convertit en una de les seves ambaixadores, perquè és un target també actiu en xarxes socials.
Entre les noves generacions sènior trobem una àmplia amalgama d’estils de vida, des d’aquells que sofreixen síndrome de Peter Pan als quals veuen la maduresa com una oportunitat o una segona joventut, l’ocasió per a viatjar i viure de vacances. Són persones amb vitalitat i ganes de continuar aprenent i vivint aventures. El màrqueting ha d’adaptar-se per buscar solucions a les necessitats d’un target amb poder adquisitiu, disposat a consumir i fidel a les empreses que els agraden. Com diria la meva àvia: vells són els mobles, les persones es fan sàvies.
Deixa un comentari