20 de febrer de 2020
Workshop, un laboratori creatiu
La creativitat és la única cosa que podrà diferenciar-nos de les màquines, almenys, durant algunes dècades. En els anys vinents haurem d’incorporar-la en totes les àrees professionals i el gran repte consistirà a sistematitzar els seus processos. I és que les bones idees arriben quan menys ho esperem. Però hi ha eines i dinàmiques per exercitar la inspiració, la generació d’idees, l’aterratge i, fins i tot, el prototipat d’idees. Ens referim als workshop creatius.
És cert que, en els últims anys, ha existit una tendència a desprestigiar els workshop, entesos erròniament com a “maneres de perdre el temps”. Termes com brainstorming han estat tan mal utilitzats que han perdut credibilitat, sobretot en parlar d’un concepte tan abstracte com la creativitat. Però res més lluny de la realitat, ja que un workshop ben dissenyat, planificat i conduït es converteix en el perfecte laboratori creatiu, aquell en el que s’aprofundeix prou per entendre que aquesta habilitat ja hi era, només calia estimular-la.
Què és un workshop?
Un workshop és un taller participatiu i liderat per un o més moderadors que guien els participants a través de diferents jocs i activitats dissenyades per trobar la inspiració, la creativitat, la generació d’idees i la seva concreció. Es porta a terme a través d’eines creatives: brainstorming invers, definició d’arquetips, scamper, anàlisi morfològica o els cinc perquès són alguns dels exercicis pràctics que es poden dur a terme i que funcionen com a eines de desbloqueig i de connexió amb els quatre pilars de la creativitat: imaginació, pensament lateral, record selectiu i intuïció.
Com funciona?
El primer és la planificació, la visualització de l’objectiu estratègic sobre el qual girarà el taller, ja que totes les idees hi han d’anar orientades. També cal conèixer la teva audiència, vincular el workshop amb el propòsit real del participant. Un cop clars els punts anteriors, és hora de crear un programa (amb el seu corresponent cronograma, la durada és important), preparant els jocs i els materials necessaris per desenvolupar el workshop i estimular la creativitat dels participants, que hauran d’estar preparats per interactuar, jugar i sorprendre’s.
Els moderadors tindran la responsabilitat de crear l’ambient relaxat i adequat, un clima que permeti bones dinàmiques i que desperti l’interès per a participar-hi. Després d’una mica d'”escalfament”, en parelles o grups, es duen a terme aquests jocs per desenvolupar noves perspectives que ens permetin resoldre els problemes des de diferents punts de vista, abordant els temes de diverses maneres. L’energia que es desprengui i l’escolta activa seran dos elements indispensables per acabar de generar el caldo de cultiu necessari perquè broti la creativitat.
E2S, experts en workshop creatius
Dani Sala i Núria Sala, cofundadors d’E2S Creativa, compten amb una llarga experiència en la ideació, el disseny i l’execució de workshop creatius. Durant anys, E2S ha treballat amb diferents empreses realitzant aquests tallers, a la recerca de les millors solucions per afrontar reptes que van des del llançament de nous productes o el desenvolupament d’innovacions tecnològiques, fins al posicionament d’un territori o la reinvenció d’un espectacle. Per l’espai creatiu d’E2S, inaugurat el 2017, han passat desenes de clients de tots els sectors.
Si busques un workshop creatiu per afrontar un nou repte, E2S Creativa pot ajudar-te. No dubtis en contactar amb nosaltres i, si t’agrada el que llegeixes, també pots seguir-nos a Linkedin i estar atent a les últimes tendències i novetats que presentem.
Deixa un comentari