28 d'agost de 2020
#073 idea de la setmana: tecnologia que rescata aliments
Un de cada tres aliments que comprem acaba a les escombraries. O el que és el mateix 1.300 milions de tones d’aliments sans i comestibles es llencen, cada any, en un planeta en el qual, segons les dades de l‘Organització de les Nacions Unides per a l’Agricultura i l’Alimentació (FAO) una de cada 9 persones passa gana. A Espanya són gairebé 8 milions de tones les que es desaprofiten cada any.
Posar fre al malbaratament alimentari és una tendència consolidada des de ja fa uns anys. Prova d’això n’és la pèrdua de la por a demanar el tàper amb el menjar que no ens acabem al restaurant i trobar (i comprar), cada vegada més, aliments “de consum immediat”. Ara, les eines digitals faciliten la lluita contra el malbaratament d’aliments i han sorgit nombroses start-up que marquen el camí.
Connectar venedor amb consumidor
La idea és tan senzilla com posar en contacte els productors, restauradors i venedors d’aliments al públic final perquè aquest pugui comprar els excedents d’aliments a un preu rebaixat. D’aquesta manera, el negoci treu rendiment d’un producte en bon estat que, d’una altra manera, acabaria a les escombraries, el consumidor l’obté per un preu molt més econòmic, i tot això, a més, té un impacte positiu a nivell social i mediambiental.
Una de les aplicacions que està aconseguint més ressò darrerament és Too Good To Go, una eina que va néixer d’un moviment social que portava el mateix nom i que des de l’any 2016 lluita contra el malbaratament d’aliments. El projecte va sorgir després que els responsables de la plataforma fossin testimonis, en un bufet lliure, de com “tot el menjar que no s’havia consumit en acabar un servei i que estava en perfecte estat acabava en les escombraries”. Avui, l’app de Too Good To Go -disponible de forma gratuïta tant en iOS com en Android- ha aconseguit superar el milió d’usuaris a Espanya i a Europa ja compta amb més de 18 milions de persones registrades.
Més d’1 milió d’aliments rescatats
Espanya, de fet, ha aconseguit, aquest 2020 a través de Too Good To Go, salvar més d’un milió d’aliments que, d’altra manera, s’haguessin llençat a les escombraries. Catalunya és, per la seva banda, la comunitat on s’ha evitat un malbaratament més gran, amb més de 355.000 packs d’aliments salvats.
L’interior d’aquests packs no es coneix fins al moment en què es recullen ja que, com s’indica des de l’app, resulta impossible saber quines són les sobres que s’acabaran generant en un restaurant, una pastisseria, una fruiteria o un supermercat. El que sí se sap és que el preu de la gran majoria de packs oscil·la entre els 2 i els 5 euros.
El funcionament de Too Good To Go és senzill: cal registrar-se, escollir l’establiment de la llista dels que estan adherits, fer la comanda, pagar a través de l’aplicació i recollir el menjar en el lloc i l’horari acordats.
Una altra aplicació nascuda a Catalunya el 2017 i que avui s’ha fusionat amb Too Good To Go és We Save Eat, iniciativa de l’emprenedora Eva Jorge, que es va iniciar recopilant i revenent excedents de menjar de restaurants i botigues d’alimentació. La plataforma es va unir a Too Good To Go a finals del 2019.
Salvar aliments per vendre’ls molt rebaixats
D’altres exemples són la plataforma Soy comida perfecta, que té per objectiu recuperar productes alimentaris en perfecte estat procedents de la indústria i supermercats abans que siguin rebutjats (amb envasos imperfectes o malmesos, per exemple). L’app comercialitza aquests productes amb descomptes de fins al 80 % per als seus usuaris; i els notifica quan els productes s’acosten a la data de consum preferent o de caducitat.
En aquest cas hi ha una compra mínima de 15 euros i si es demana el lliurament a domicili, el cost mínim és de 4,99 euros. El tipus de pagament és en línia o via targeta. El catàleg és molt variat i inclou des de conserves, passant per alimentació infantil, esmorzars, begudes o menjars ja preparats.
Un catàleg de què queda a l’estanteria
Una tercera iniciativa en la mateixa línia és la que ofereix Nice to eat you. Es tracta d’una plataforma en la qual es publiquen ofertes d’aliments que els comerços no han aconseguit vendre al llarg del dia, amb un descompte mínim del 40 % i que pot arribar al 70 %. “Menjar bé, estalviar i crear un impacte positiu en el medi ambient” és el lema del projecte.
Quan la crisi impulsa la idea
També trobem d’altres exemples, com Cookisto. Es tracta d’una plataforma que va ser llançada a Grècia durant la crisi econòmica, i que permet posar en contacte famílies per poder vendre els excedents alimentaris dels àpats que han sobrat durant el dia. L’altra cara de la moneda és que els usuaris i usuàries poden aprofitar aquest contacte directe amb altres usuaris per comercialitzar menjar. Un avantatge de l’aplicació és que la persona interessada a comprar menjar pot veure el procés d’elaboració de l’àpat a través de fotos, amb la possibilitat de deixar un comentari positiu o negatiu després d’haver tastat el plat.
En definitiva, la reducció del malbaratament alimentari és una tendència arribada fa uns anys que viu una etapa de consolidació gràcies a les eines digitals que contribueixen a posar en contacte productors i venedors amb el consumidor final d’una manera molt fàcil i ràpida per evitar que milers de tones de menjar acabin a les escombraries. La tendència, a més, genera noves oportunitats de negoci, permet aconseguir productes a molt bon preu i té un gran impacte a nivell social i mediambiental.
Deixa un comentari