16 d'abril de 2021
#005 història de la setmana: Federico Ribas, pioner de la publicitat a Espanya
Corren els anys 20 i la publicitat a Espanya viu una d’aquestes primeres edats d’or. Les revistes il·lustrades són un gran aparador per a les marques i el missatge que volen enviar, perquè dóna l’opció de crear il·lustracions publicitàries coloristes, atractives i dissenyades amb tota la modernitat del moment. També la indústria editorial està en alça, amb un nou estil de venda de llibres i la possibilitat de destacar les cobertes com a espais per a atreure clients. I una de les raons per les quals era possible tenir dissenys i imatges impactants era per l’aparició i talent de personatges com Federico Ribas. Un geni de la il·lustració.
Parlem d’un període on la il·lustració comercial i la més purament artística es tocaven, per la qual cosa els cartells guanyaven protagonisme i els seus creadors començaven a ser figures molt buscades per les marques. Així mateix, els anuncis encaixaven amb l’estètica art déco de l’època, però també transmetien una mostra del canvi social que es produïa, amb elements moderns com els automòbils, nous comportaments socials, figures estilitzades, etc. Aquí es movia d’allò més bé Federico Ribas, molt conegut per les seves dones, modernes conduint cotxes i vestint la moda xarleston o amb una alta, però subtil, càrrega eròtica.
Federico Ribas va renunciar a estudiar medicina i es va tractar de fer un nom dins el món de la il·lustració a l’Argentina. A poc a poc, col·laborant amb revistes d’humor gràfic com a Caras y Caretas o Papel y Tinta, va anar fent-se espai en el sector i va decidir mudar-se a París. Una vegada a la capital francesa, es va convertir en director artístic de la revista Mundial (dirigida, al seu torn, pel poeta Rubén Darío). Va anar guanyant fama i fent-se un nom en l’àmbit internacional apareixent en diverses publicacions com Pictorial Review de Nova York. Consagrat i reconegut, de tornada a Espanya va col·laborar amb diverses publicacions com Blanco y Negro i va ser l’artífex d’anuncis per a molts dels productes de Laboratoris Gal com els del sabó Heno de Pravia o l’aigua de colònia.
Observant el seu bon criteri en el món de la publicitat, es va acabar convertint en director d’art de Laboratoris Gal, on va fer múltiples productes de cartelleria (ja fossin catàlegs de producte, anuncis per a premsa, llenços de motius pesquers o cartells) i fins i tot embalatges per a la indústria de conserves (Massó Hermanos). També va tenir temps d’entrar al món editorial, sent l’autor de diferents portades de llibres (algunes obres de Blasco Ibáñez, per exemple).
Amb la seva celebrada i reconeguda obra, Federico Ribas es pot considerar un dels primers professionals estrella identificables com a membres de la indústria de la publicitat. Va aconseguir fixar a la memòria de la societat de la seva època imatges exquisides, mundanes i elaborades dels productes que anunciava. Amb la sensualitat, l’humor i la subtilesa va crear imatges atractives que conquistaven al públic i va fer que les marques el busquessin i el convertissin en una figura molt reconeguda. Un il·lustrador que va saber unir art i publicitat d’una manera subtil i atractiva.
Deixa un comentari