13 d'agost de 2019
Linkedin va de persones, no d’empreses
Linkedin es troba en el millor moment de la seva trajectòria. Òbviament, hi ha tingut molt a veure la compra per part de Microsoft (el 2016), però el salt més important ha arribat per mitjà de l’actitud dels usuaris. Per fi (i probablement per la insistència del nou propietari), la comunitat professional mundial comença a entendre que Linkedin no és “la xarxa social per a empreses” sinó fonamentalment una plataforma orientada a les relacions professionals entre persones. Això ha fet que, en poc més de 3 anys, aquesta xarxa hagi passat de 75 milions d’usuaris a 650 milions, i que a Espanya la progressió hagi estat de només 1 milió fins a superar els 11. Un creixement impressionant si tenim en compte que Linkedin va néixer el 2003, quatre anys abans que Facebook.
El canvi de xip, però, encara no s’ha produït del tot. D’acord, és una xarxa per a professionals, però molts continuen pensant que l’objectiu és guanyar seguidors a la pàgina de la seva empresa, sense pensar en un detall fonamental: una pàgina d’empresa és, a Linkedin, simplement, un aparador o un punt d’arribada cap on hem d’enviar usuaris. I els usuaris no hi arriben sols. Ni molt menys es posaran a seguir la pàgina de la nostra empresa per art de màgia. Òbviament, els continguts que publiquem a la pàgina d’empresa de Linkedin han de ser interessants i rellevants per al nostre públic, però el més important per donar-los a conèixer és la proactivitat dels professionals que hi treballen.
Una vegada més: Linkedin no és una xarxa social per a empreses, sinó per a professionals. És un lloc de relacions professionals, orientat a la recerca de feina, a les col·laboracions, a la millora de la nostra xarxa de contactes i la cadena de valor de l’empresa on treballem. És un lloc on aprendre, compartir continguts interessants, formar-nos i millorar la nostra qualificació. És, òbviament, una xarxa amb la qual fer negoci. Però tot rau en la relació entre persones, no entre empreses. Però, òbviament, ens interessa donar rellevància a la nostra empresa i, per tant, aquí van alguns ‘tips’ a tenir en compte:
- Tots els professionals connectats a la pàgina d’empresa. D’entrada, és important que tots els professionals que treballen en una empresa disposin de perfil professional a Linkedin i indiquin que hi estan treballant. És a dir, que quan algú entri a la pàgina d’empresa pugui veure totes les persones que treballen aquí.
- Òbviament, la pàgina d’empresa ha de publicar continguts propis i rellevants. Això és fonamental. Si us sembla, en un altre article hi podem aprofundir.
- També podem crear, dins de la pàgina d’empresa, subpàgines de productes o de divisions. Això dona per un altre article, però ho apuntem aquí perquè convé tenir-ho en compte si tenim divisions o productes clarament diferenciats quant a mercat, target o sector.
- Cada professional hauria de tenir la responsabilitat (i el poder!) de compartir tot allò que publiqui la pàgina de la seva empresa. Això és el que expandeix al màxim la difusió i el coneixement de l’empresa a linkedin.
- És especialment fonamental el paper del perfil professional de qui dirigeix l’empresa (el CEO, el gerent, la directora general o qualsevol altre directiu o portaveu). La seva rellevància a Linkedin millora la rellevància de l’empresa que representen. I aquesta rellevància s’aconsegueix compartint i creant continguts rellevants, però també ampliant la xarxa i fent comunitat (comentaris, agradaments, comparticions, recomanacions). En altres paraules, ens hem de fer interessants però també simpàtics.
- Els directius especialment però tots els professionals en general és convenient que participin en grups d’interès relacionats amb la seva activitat, i que publiquin i comparteixin els continguts de la pàgina d’empresa en aquests grups, diguem-ne, més especialitzats i susceptibles a estar interessats en aquests continguts.
- També, amb especial els directius, disposen d’una eina molt interessant per mitjà del seu perfil professional, que és el de publicar articles directament a Linkedin. Aquests articles tenen una gran visibilitat i es pot utilitzar aquesta eina per parlar sobre elements diferenciadors de la companyia, associat a la pàgina d’empresa.
- Com sempre, cal tenir en compte que Linkedin també disposa de patrocinis de posts, amb la qual cosa podem afinar al màxim el que paguem per arribar a públics objectius el màxim d’acotats possible.
No ens obsessionem amb el nombre de seguidors que té la nostra pàgina d’empresa a Linkedin. El creixement arribarà com a conseqüència de la rellevància. Els seguidors arribaran amb el temps, però el més important és que arribin “els bons”. Qualitat sempre per sobre de quantitat.
Deixa un comentari