6 de setembre de 2019
#22 idea de la setmana: l’explosió de les al·lèrgies alimentàries crea un mercat emergent
La comunitat científica no s’explica per què les al·lèrgies alimentàries s’han disparat de forma desorbitada en l’última dècada. En 10 anys, a Espanya s’ha triplicat aquesta xifra i ja afecta a l’11% de la població. A Europa hi ha més de 20 milions d’afectats, una xifra similar a la dels Estats Units. El màrqueting sempre ha anat més ràpid que la ciència, i cada setmana surt un nou projecte pensat per al que ja és un mercat en efervescència.
El que tots coneixem són els productes alimentaris lliures d’al·lèrgens, des de les begudes vegetals (mal anomenades “llets vegetals”) fins a l’inesgotable família dels productes vegans. El veganisme és una gran opció per als al·lèrgics a les proteïnes de l’ou i la llet, però no per al grup cada dia més nombrós d’al·lèrgics a fruites (44% del total) o fruits secs (28%), entre altres. Tampoc per als celíacs (2%), que tot i ser una petita minoria han generat una gran corrent contrària al gluten.
Però respondre a aquest segment no només és qüestió de dissenyar aliments. El mercat innova amb eines i recursos vitals per al suport a aquest col·lectiu. Sorgeixen aplicatius mòbils: AroundMe, per ara només disponible als Estats Units, situa en un mapa per radi de proximitat els llocs imprescindibles, des de centres mèdics fins a restaurants amb plats lliures d’al·lèrgens a la carta; Yummli Recipes ofereix receptes personalitzades per a aquestes persones; i els catalans Allergeneat, escollits entre les 12 start-up tecnològiques més prometedores d’Europa, detecta els al·lèrgens presents a més de 100.000 productes alimentaris.
Una altra start-up d’origen català però constituïda a Silicon Valley (un altre dia us podem explicar per què E2S va ser amb ells el Dia 1 de la seva creació) és Adan Medical Innovation. L’empresa es dedica a trobar solucions innovadores, basades en la tecnologia, per fer més fàcil i més segura la vida de les persones amb al·lèrgies. El seu primer projecte, AnnAPPhillaxis, consisteix en un dispositiu que activa una alarma per mitjà del mòbil en el moment d’obrir la injecció d’adrenalina que s’han d’utilitzar en cas de reacció severa. Així, els serveis d’emergència acudeixen immediatament al lloc geocalitzat on s’ha detectat aquesta activació.
Dedicaríem pàgines al volum (de negoci i d’activitat) que ja genera l’auge de les al·lèrgies alimentàries, que molts científics ja consideren la gran epidèmia del segle XXI. Marques alimentàries especialitzades com Foody, distribuidors com La tienda del alérgico, fundacions privades com KWFA o fires especialitzades en al·lèrgies i intoleràncies que s’estenen per tot el món són només alguns exemples de la promesa d’aquest mercat.
Mentrestant, els governs ja preveuen noves dotacions pressupostàries perquè la ciència atrapi el màrqueting. Fins ara és inexplicable per què les al·lèrgies als aliments es multipliquen, la principal sospita és la d’una mena de “revel·lió de la natura” davant de la contaminació i els fitoquímics. Amb la natura d’esquena, serà mal negoci. Potser la bona inversió consisteixi en deixar de fer pegats i reconciliar-nos amb el medi ambient. Però això donaria per a una nova idea de la setmana.
Deixa un comentari