4 de setembre de 2020
#074 idea de la setmana: la mobilitat post-covid és elèctrica i unipersonal
La ‘nova normalitat’ ha accelerat notablement una tendència que s’obria pas: la mobilitat post-covid és elèctrica i unipersonal. La “nova mobilitat” -patinets, monopatins, hoverboards, bicis o motos elèctriques- avança empesa per la por al metro i al bus urbà, ja que els usuaris busquen, per sobre de tot, transports segurs, sostenibles i personals.
Treure asfalt al cotxe per donar-lo a la bici
La covid, a més, ha consolidat un model de ciutat engegat per moltes ciutats del món (Londres, Madrid, Barcelona, Manhattan o Copenhague), convertint zones de trànsit de vehicles de motor en zones per a vianants o bicicletes. I és que avui la prioritat és frenar els contagis sigui com sigui. Per això, un dels sectors més damnificats serà segurament el del transport públic. De fet, un estudi del RACE apunta que un 20% dels conductors deixarà de fer-lo servir per anar a la feina. A l’altre costat, bicicletes, patinets i motos elèctriques guanyen terreny. Ciutats com Barcelona, destinen quilòmetres de calçada abans utilitzada per cotxes a les bicicletes (21 kms) i als vianants (12 kms.). En la mateixa direcció camina Milà, que ha anunciat la creació immediata de 35 quilòmetres de noves rutes ciclistes.
Milions d’euros per reparar i aprendre a anar en bici
Seguint els passos de Copenaguen, Berlin o Nova York, París dona més protagonisme a la bicicleta, demostrant que la mobilitat post-covid és elèctrica i unipersonal. La capital gal·la ha invertit 300 milions d’euros en la creació d’un carril bici. També ha posat en marxa un pla de 20 milions per incentivar la reparació de bicicletes, per a la construcció d’aparcaments de bicis i per sufragar classes per aprendre a anar amb bici.
Millores tecnològiques en bicis i patinets
En aquest context d’embranzida, els fabricants de bicis, patinets, hoverboards, skates o longboards elèctrics han introduit millores tecnològiques que fan més segurs els desplaçaments. Per exemple, la bicicleta elèctrica Cannondale Mavaro Neo 1 porta un radar de Garmin que detecta vehicles a 140 metres. Amb aquesta informació la bici pot avisar el ciclista sobre el nivell de perillositat del trànsit, amb un codi de colors que va del verd al vermell.
Ginys amb més autonomia
Igualment, els fabricants d’e-bicis ofereixen bateries amb més autonomia i marques com l’holandesa VanMoof, ja permeten recórrer 150 quilòmetres sense passar per l’endoll. Aquesta marca, a més, ofereix un sistema de marxes automàtic que es configura des d’una app i incorpora un GPS que permet saber la ubicació de la bici en cas de robatori.
Xiaomi també ha fet una incursió al sector de les bicis i ha presentat la Xiaomi Himo Z16. És una bici elèctrica plegable amb bateria extraïble, que facilita la càrrega. Però on destaca realment Xiaomi és en el camp dels patinets elèctrics. Després de l’èxit de l’omnipresent Mi Scooter, la marca xinesa ha presentat Mi Electric Scooter 1S. Aquest model té pantalla integrada, més autonomia i tres velocitats. També disposa d’un far que millora la conducció nocturna i més potència per aguantar les pujades exigents.
El ‘motosharing’ fa volar les e-motos
Pel que fa a les motos elèctriques, cada vegada més presents a les ciutats gràcies a l’impuls del motosharing, també viuen una etapa d’evolució, oferint més autonomia i prestacions. Un exemple el trobem en la moto de cross elèctrica que ha presentat el fabricant rus Milandr. La casa ha aplicat tota la tecnologia que tenia a l’abast per aconseguir fabricar una moto elèctrica submergible. Milandr demostra als puristes de la gasolina els avenços de l’energia sostenible, vàlids per a l’asfalt i també per al trail, el motocròs o l’enduro.
Skates amb bateria
La mobilitat elèctrica a més petita escala la trobem en skates o longboards amb bateria, utilitzats tant per al transport com per la diversió. Per poc més de 100 euros es poden trobar monopatins que suporten fins a 100 quilos de pes i que ofereixen tres modes de velocitat. En aquest mateix capítol trobem els hoverboards, uns dispositius utilitzats sobretot per infants i joves, i que es caracteritzen per la disposició de les dues rodes en paral·lel, seguint el model de Segway. Curiosament, la fàbrica de Segway ha tancat aquest juliol, ja que el seu èxit ha anat desinflant-se mentre la febre pels patinets creixia.
En definitiva, la mobilitat en un vehicle endollable, que en un inici es perfilava com una alternativa al cotxe i la moto de combustió, es postula com a seriós candidat a substituir el transport públic. Caldrà veure com les ciutats s’adapten a la mobilitat post-covid, i si n’hi ha prou amb convertir l’asfalt abans reservat als cotxes en carrils bici o si cal repensar les ciutats i la mobilitat de dalt a baix. El que és evident és que no només la reducció de la petjada de carboni empeny cap al canvi de paradigma.
Deixa un comentari