27 de novembre de 2020
#086 idea de la setmana: les xarxes socials es miren de reüll
El sector de les xarxes socials és, probablement, un dels més dinàmics que hi ha. Un mercat ultracompetitiu i amb empreses que s’entremesclen, que provoca canvis i evolucions constants, així com noves oportunitats econòmiques en diferents nínxols de mercat. A més, és curiós com, d’una manera o altra, les mateixes empreses “copien” exemples que funcionen al mateix temps que intenten diferenciar-se.
L’últim gran exemple el trobem en l’aparició d’stories a LinkedIn i Twitter, després del gran èxit aconseguit a Instagram. Marca que, per la seva banda, va donar llum al projecte de Reels, per tenir una eina amb la qual enfrontar la creixent demanda de vídeos curts de TikTok. Una constant estratègia de canvis per poder continuar viu en un mercat difícil i ultracompetitiu. I on noves oportunitats acaben fent-se el seu espai, com Onlyfans, que busca un target totalment diferent de la resta de xarxes socials, oferint un altre tipus de contingut; Anchor, si el que t’agrada són els podcasts o, fins i tot, xarxes en què es pot cobrar en moneda digital pel contingut, com Steemit.
Oportunitats constants
I és que, a part d’aquests canvis més o menys recents, les modificacions i noves funcionalitats de les xarxes socials han estat una tendència continuada. Així s’intueix què passarà amb plataformes gaming com Twitch, en la qual les marques ja veuen un bon lloc per anunciar-se. Cal recordar que en aquestes plataformes ja no només es juga, sinó que s’interactua i es crea contingut convertint-se en gairebé una xarxa social més. Per això, també sorgeixen alternatives socials com Caffeine, un servei broadcast (Fox va invertir-hi 100 milions de dòlars), ideal per gamers amb un fort component social.
Durant tot l’any, a més, s’han produït altres canvis. Xarxes com Facebook o Instagram han anat implementant diferents funcionalitats per facilitar o regular el màrqueting o la venda a través d’aquestes plataformes. Així mateix, en l’àmbit comunicatiu també s’han anat produint canvis, com l’increment en l’ús de mems com a mitjà comunicatiu, deixant en un segon pla a gifs o emojis. Sense comptar noves aplicacions que ens permeten fer continguts més creatius o diferents, com Koji, Mojo o Crello, entre moltes altres.
Una adaptabilitat única
Perquè aquesta és la gran habilitat d’aquestes plataformes, la seva capacitat per adaptar-se i acollir noves tendències amb gran velocitat. I és el que s’espera per al 2021, que siguin capaces de seguir reinventant-se i crear noves oportunitats per al màrqueting de continguts i d’influència, per exemple. Més, si tenim en compte l’eliminació que s’espera de les ‘cookies’ per a tercers, la qual cosa provocarà nous canvis en xarxes com Facebook.
El que és completament segur és que les xarxes continuaran tenint un gran pes en el nostre dia a dia i en el món del màrqueting i la comunicació. Oimés, considerant que venim d’un any on les relacions socials han pogut canviar per sempre tal com les entenem i les xarxes poden acabar de consolidar-se com el gran protagonista del canvi. Ens espera un any apassionant, ple de noves tendències i canvis en aquest competitiu sector.
Deixa un comentari