24 d'abril de 2020
#055 idea de la setmana: la nova educació
Amb uns temps en constant canvi i una tecnologia en una evolució incessant, molts experts es plantegen ja l’obsolescència del model educacional actual, les bases del qual s’assenten en la revolució industrial. Formar-se en una especialització durant 4 o 5 anys ja comença a ser contraproduent, ja que, en molts casos, aquests estudis queden desfasats fins i tot abans d’acabar-los. D’aquí sorgeix la idea d’una nova educació, que s’ha vist disparada amb el confinament per coronavirus.
Les eines tecnològiques ens permeten tipus d’aprenentatges en línia (e-learning, x-learning experience, m-learning de mobile), plataformes de formació gratuïta i adaptativa com (edX) o la proposta de Khan Academy basada a capgirar el model d’impartició: la classe a casa amb eines multimèdia, els deures a classe amb els consells del docent.
Sortir de la universitat abans i jubilar-se més tard
Aquestes idees sorgeixen perquè el negoci de l’educació vira, necessita un canvi basat en la formació constant, al llarg de la vida laboral. En una societat en incessant evolució, l’adaptació a totes les novetats passa per un aprenentatge perenne. A més, aquest nou model ha de permetre que els ciutadans comencin a treballar abans i es jubilin més tard, configurant la seva carrera acadèmica al llarg de tota la seva vida laboral. És el futur del mercat laboral.
El màrqueting és un bon exemple d’això, ja que no paren d’aparèixer noves eines de treball o de mesurament, noves estratègies o plataformes amb les quals treballar. I els rols o professions dins del sector també canvien, ja que la figura del Community Manager no existia fa no gaire i no ha parat d’evolucionar. Alumnes que impartien classes de publicitat i màrqueting s’han trobat amb canvis als quals han hagut d’adaptar a correcuita, ja que no se’ls havia preparat anteriorment perquè no “existien”. Han hagut de formar-se durant la seva experiència laboral, fora de les classes.
El confinament, l’inici de la consolidació de la nova educació
La quarantena a la qual ens veiem sotmesos ha incrementat sobre manera els serveis de formació en línia, obrint els ulls a les seves potencialitats. La telemàtica, entre altres coses, permet una adaptació molt més gran a les necessitats dels alumnes, oferint la possibilitat d’entrar en el món laboral abans, complementant la formació amb experiència laboral real. Un dels principals problemes que es troben els acabats de llicenciar és que es fa realment difícil entrar al mercat laboral quan amb prou feines tenen experiència. Amb una formació constant i adaptada, es fomenta un primerenc accés a aquests llocs.
Malgrat que totes aquestes eines en línia ja existien, la situació que vivim es pot convertir en aquest punt d’inflexió que acabi de fer desequilibrar la balança cap a un canvi en el model educatiu. Es fa imperant tenir estratègies i sistemes en els quals els professionals, sigui quin sigui el sector, puguin adaptar-se ràpidament als canvis que arriben per seguir creixent en tots els àmbits. Segons diversos estudis, l’any 2030 moltes professions i llocs de treball d’avui hauran desaparegut o seran substituïts per unes altres que encara desconeixem. Adaptar-se, mitjançant una formació continuada i de per vida, serà l’única solució.
Formació omnicanal i en ubiqüitat
Un dels grans aspectes que es revisen quan es parla d’educació en línia o un canvi en el model és la situació en què quedaria l’educació presencial. No es tracta de reemplaçar una per l’altra, sinó de complementar-les i utilitzar les eines amb què comptem per accedir a una ruta d’omnicanalitat. Gestionat i estructurat d’una manera correcta, ambdós esquemes coexistiran i podran explotar i combinar beneficis com la flexibilitat i l’experiència presencial. Portals com educaweb ofereixen màsters de manera que es puguin combinar tots dos tipus.
Però, a més, s’ha de comptar amb la ubiqüitat: ja podem estar cursant un màster a Barcelona o Madrid i un postgrau en línia amb una universitat americana, així com cursant un MOOC a partir d’uns crèdits universitaris de Singapur. L’educació, així com molts altres sectors, necessita adaptar-se ràpidament a les noves necessitats que apareixen en la societat, s’ha de renovar. Ha estat un sector al qual li ha costat acceptar nous canvis, però la crisi que vivim actualment sembla haver obert la porta a un nou model, en el qual la formació és contínua al llarg de la vida laboral i aprofita al màxim les particularitats del món digital. La nova educació ja ha arribat.
Deixa un comentari