11 de desembre de 2020
#088 idea de la setmana: el lideratge, el motor real de la transformació
Vivim en una època en què els títols i els càrrecs dins d’una empresa estan sobredimensionats i s’utilitzen com a eina per donar importància al nostre lloc. És el moment dels CEO i els Co–Founder de diverses empreses, destacant com a líders d’aquests projectes. No obstant això, la figura del líder i el lideratge en una organització no és una cosa que indiqui un títol o una etiqueta, si no és un talent que es guanya amb temps i experiència i es demostra diàriament i amb exemple. Són aquelles figures que realment impulsen els canvis en les empreses.
I en un moment de crisi i incertesa com l’actual, es tracta d’una figura en alça. No totes les empreses tenen realment un bon líder, però aquelles que tenen la sort de comptar amb un o una han estat capaces de trobar múltiples solucions als seus problemes. Per exemple, en l’inici del confinament, al març, hi va haver figures que van saber adaptar-se ràpidament a les demandes que es produirien, com Pilar López, presidenta de Microsoft, que va tenir la idea d’oferir accés gratuït a Teams per fomentar el teletreball i telestudi d’empreses i escoles.
Lideratge empresarial i social
Com hem vist, un dels majors indicatius de lideratge ha estat la presa de decisions ràpides, no només per afrontar una situació de crisi, sinó per ajudar socialment. D’una banda, han estat aquells lideratges que han acompanyat i guiat els membres d’una organització durant l’establiment de noves organitzacions laborals. Confiança, innovació, comunicació o aposta per la tecnologia han estat algunes de les claus del correcte lideratge de grups de treball.
És important destacar el segon element, ja que no tot queda dins les organitzacions. Jack Ma seria un excel·lent exemple, ja que tot i les tensions entre la Xina i els Estats Units, el cofundador d’Alibaba va superar tensions geopolítiques i va donar milers de kits de proves, mascaretes i respiradors al Centre per al Control i la Prevenció de Malalties de Nova York. Com aquest exemple, en trobem d’altres potser més coneguts com Bill Gates o altres com Mary Barra. També podem destacar aquella notícia que tant va fer parlar a mitjans d’abril, en què es demostrava que els països liderats per dones havien gestionat millor la crisi inicial del coronavirus.
Els lideratges forts són aquells que conduiran la reinvenció de marques i organitzacions per enfrontar-se als nous reptes que apareixen a l’horitzó, tant socials com tecnològics. Aquells que reuneixin les condicions i sàpiguen entreveure els canvis en les organitzacions, com la dissolució de les estructures jeràrquico-funcionals, sabran anticipar-se als canvis i permetran que els seus equips siguin eficients, hi hagi un clima de treball favorable i que l’organització sigui capaç de treure rèdit al mateix temps que té un impacte positiu en la societat.
Com sempre una bona reflexió ! Aquests nous reptes socials i tecnològics han de incloure la cura (real i no només marketing) del nostre estimat planeta