19 de febrer de 2021
#098 idea de la setmana: els grans aposten pels cotxes autònoms
Google, General Motors, Amazon, AutoX, Tesla o Ford són algunes de les companyies que, directament o indirectament, estan immerses en el mercat dels cotxes autònoms. Encara ningú ha aconseguit arribar al nivell 5 en la creació d’aquesta mena d’automòbils, però les grans empreses ja ho veuen com el futur. No tan sols a l’àmbit de la conducció, sinó en diversos camps que es veuran afectats per aquesta mena d’autonomia i tecnologia.
Actualment ja trobem diversos casos d’autonomia en vehicles, així com uns altres en fase de proves i experimentació. Siguin busos en entorns controlats o robots en centres logístics, la veritat és que es va avançant a poc a poc cap a aquest futur, fent-lo cada vegada més plausible. Tot i que just s’ha aconseguit el nivell 4, l’avanç tecnològic, el creixement en la inversió i la recerca fan indicar que és una clara tendència de futur. Els experts en la matèria ja han definit el 2030 com el probable any on veurem els primers cotxes autònoms de veritat, encara que probablement en 4 o 5 anys ja tenim circulant els primers robotaxis.
Els cotxes autònoms, ja entre nosaltres
Com hem comentat, existeixen diverses proves i casos en els quals podem veure circulant cotxes autònoms. A Phoenix ja circulen més de 300 cotxes autònoms, projecte de Waymo One (Alphabet, matriu de Google), mentre que a San Francisco es troba el projecte de Cruise (General Motors), així com el de Lyft. En Shenzhen, la Xina, també existeixen projectes com el d’AutoX i la seva flota de més de 20 automòbils.
No obstant això, no cal anar-se’n tan lluny per a trobar projectes, ni tampoc que estiguin centrats en els utilitaris. CityMobil2, projecte de Robosoft, cerca implantar petits autobusos sense conductor per a millorar el transport urbà a Grècia. Un altre exemple pot ser la startup Nuro, que entre les seves solucions de robòtica inclou una flota de vehicles autònoms per a millorar els transports de béns. A Espanya mateix ja existeix el microbús elèctric i autònom que la Universitat Autònoma de Madrid utilitza per a transportar a estudiants. Sense parlar que Màlaga posa en marxa el primer bus sense conductor per a operar la línia 90 de l’EMT.
Idees disruptives més enllà dels cotxes
És important destacar que quan es parla de cotxes autònoms, el mercat va molt més enllà del cotxe. Hi ha diversos nínxols de mercat en tecnologia, ciència, innovació, logística i fins i tot marcs legislatius nous. Existeixen startups que lideren projectes que compten amb grans inversions darrere com Argo AI, programari que combina robòtica i IA a la conducció; TuSimple, han dissenyat una tecnologia de conducció que millora la seguretat i eficiència a la indústria camionera; o Quanergy, creadora de sensors que ajuden a la captura i processament en temps real de dades de mapatge.
Els avanços, projectes i inversions semblen donar tota la raó als experts, que auguren que ja en el 2030 tindrem cotxes autònoms circulant als nostres carrers. Mentrestant, les marques continuen pugnant per un mercat estratègic que ofereix múltiples oportunitats en diversos sectors i que augura grans beneficis. La crisi del coronavirus ha provocat que el grup d’empreses que aposten per aquest mercat s’estigui reduint, deixant albirar en el tauler quines seran les companyies pioneres en la creació d’aquests cotxes autònoms. El futur ja és aquí i aquestes empreses ho saben. Comença una interessant carrera.
Deixa un comentari