26 de febrer de 2021
#099 idea de la setmana: el packaging de les tres R
Reduir, reutilitzar i reciclar són aquestes tres R a les que fem referència i que marquen la tendència en la que es mou el packaging. Sí, és cert que abans del coronavirus ja es parlava de l’aposta de les marques a utilitzar packagings més sostenibles o reutilitzables, en una tendència que anava clarament a l’alça. Però aquesta disciplina està també vinculada a l’actualitat i als seus canvis, i va arribar el coronavirus. La pandèmia va alterar la perspectiva, recuperant i fins i tot augmentant l’ús del plàstic per als envasos gràcies a les seves propietats protectores i a una sensació més higiènica.
No obstant això, s’observa una certa volta a lleres més normals, recuperant preocupacions anteriors com el medi ambient. I això repercuteix en la necessitat de les marques de recuperar projectes de packaging sostenible i l’ús de materials compostables o més fàcilment reciclables. Però a aquesta mena d’envasos cal afegir-los una herència de la COVID-19: la preocupació per la higiene i la desinfecció. Ara el packaging no sols ha de ser respectuós amb el medi ambient, sinó que ha d’oferir la seguretat de protecció del plàstic.
Coca-Cola, l’últim exemple de packaging sostenible
L’últim cas que ha saltat a la palestra és el de Coca-Cola i la seva ampolla de paper per a AdeZ, la seva beguda vegetal, de la qual començarà a distribuir 2.000 ampolles. Una primera presa de contacte per a observar l’acceptació entre el públic. Aquesta idea segueix la línia de Calsberg, que també en va fer una ampolla de paper per a les seves cervesses. En els últims temps han sorgit altres projectes relacionats amb packagings reutilitzables, per exemple, com la campanya de Burger King. El gegant de menjar ràpid llançarà una prova pilot on hamburgueses i begudes se serviran en envasos reutilitzables. Altres empreses com Starbucks també tenen en marxa idees similars per a reutilitzar gots, per exemple. Per part seva, empreses com ASOS o Dove han apostat per continuar la producció dels seus envasos amb materials 100% reciclats.
Especialització i nous materials
La necessitat de fer packagings sostenibles determinats obre una possibilitat d’especialització per a empreses que comencen a destacar en aquesta mena d’envasos, com The Paper Bottle Company. És important tenir molt en compte que es tracta aquesta d’una disciplina viva i que continua evolucionant i ha d’adaptar-se a les noves demandes. Els productes grab-and-go han tingut gran auge durant la pandèmia, per la qual cosa els packagings deuen ser dissenyats de manera que convidin a una presa de decisió ràpida, a més d’assegurances i sostenibles.
També és important tenir al cap les possibilitats que la tecnologia i les recerques ofereixen en l’àmbit de nous materials, per exemple. La inversió en I+D+I serà important en molts sectors, com el de l’alimentació, on la reducció de plàstic sembla imperativa. Fa no gaire, AINIA va aconseguir crear una safata per a aliments frescos amb un 90% menys de plàstic, apta per a l’envasament i conservació de carns fresques, peixos o fruites. Biopolímers o materials biodegradables creats a partir d’enzims bacterians començaran a fer-se un buit cada vegada major en aquest sector.
El packaging sostenible no sols és una tendència a l’alça a tenir en compte per al medi ambient, sinó també per al prestigi de les marques. Apostar per aquesta mena d’envasos reforça el missatge que moltes empreses llancen sobre la cura de la naturalesa i l’ecosistema que ens envolta. Així mateix, continuar la inversió en aquest camp també permet trobar noves alternatives que en un futur puguin ajudar a altres sectors i continuar evolucionant per a crear, entre tots, un món més sostenible i amb més cura del medi ambient.
Deixa un comentari