26 de març de 2021

#002 història de la setmana: André Citroën, pioner automobilístic i del màrqueting

Si diem André-Gustave Citroën probablement a tothom li ve al capdavant el fundador de la marca automobilística. I així va ser, ja que aquest enginyer francès va ser el creador de Citroën, sent el primer a emprar mètodes de treball en cadena a Europa i aplicant innovacions com l’encesa elèctrica o la tracció davantera. Però això és només la part més coneguda del seu llegat, perquè André Citroën era tot un emprenedor i va ser un pioner en moltes accions de màrqueting que avui dia considerem normals.

L’exemple més conegut és el que va aconseguir en 1924, il·luminant la Torre Eiffel amb 250.000 bombetes formant el seu nom, tota una acció revolucionària en el món de la publicitat. No obstant això, van ser moltes més les seves accions dins del camp de la publicitat que va dur a terme per enaltir el valor de marca i guanyar en atenció mediàtica. Va ser dels primers a captar la importància de la publicitat, cuidant la seva notorietat perquè convertir-se en més que un fabricant de cotxes. Va dinamitzar la xarxa comercial, apostava per la formació professional contínua i va aprofitar un, fins llavors poc conegut, concepte com el de les relacions públiques.

André Citroën va ser pioner en fer tests de prova dels seus cotxes amb públic i premsa per a demostrar la seva eficàcia, convertint-los en tot un esdeveniment. Va convidar a famosos de l’època a visitar les seves instal·lacions, que a més tenia molt cuidades i preparades perquè fossin llocs atractius que visitar i punts de trobada. També venien miniatures dels cotxes com a joguines per a nens o com souvenir per a adults, amb l’objectiu de convertir-se en una marca aspiracional per als més petits i un objecte de col·leccionista per als més majors. I fins i tot va patrocinar la reparació i il·luminació de diferents llocs de París, així com la seva senyalització, per millorar l’entorn i donar més notorietat a la marca.

Diverses accions que van permetre a Citroën ser una marca estimada dins de l’imaginari col·lectiu i que va saber donar valor a diferents aspectes que li van permetre acostar-se molt més al client, tenir-li en compte i cuidar-lo. Naixia una nova manera d’entendre la interacció entre marca i consumidor.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Segueix-nos a LinkedIn