20 de Desembre de 2019

#037 Idea de la setmana: l’adaptació dels esdeveniments esportius als nous temps

Mantenir l’atenció de l’espectador mai ha estat tan complicat. Diferents canals i plataformes, al costat dels continguts de qualitat i en abundància, provoquen que l’atenció que dediquen a un producte cada vegada sigui menor. El consum i qui consumeix han canviat, potser per sempre, pel que toca adaptar-se. I l’esport no és una excepció: des de l’NBA, la Copa Davis, el futbol o l’atletisme, es busquen alternatives i nous sistemes de competició per atraure aquest consumidor i continuar sent atractius.

Futbol, redefinint tornejos i formats

L’esport rei està immers en una revolució, buscant alternatives i redefinint models que l’ajudin a no perdre atractiu. A part d’idees com la Lliga Europea que s’ha plantejat, amb poc èxit, ja trobem canvis de rellevància. Un exemple és el nou Mundial de Clubs, que passarà a ser un torneig estival cada quatre anys (ara és anual i a l’hivern), amb més equips i amb seu rotatòria, sent a la Xina la primera el 2021.

No només es treballa en la redefinició de tornejos, també en el seu format o la seva retransmissió. La Supercopa d’Espanya pròximament serà un torneig que es jugarà a l’hivern i a l’estranger: a l’Aràbia Saudita (que ha pagat uns 20 milions). La Bundesliga, per la seva banda, va utilitzar cinc càmeres de nou format per captar les imatges del partit entre el VfL Wolsburgo i el SV Werder Bremen. I què té de nou? Doncs que aquestes càmeres captaven en format vertical, especial per a dispositius mòbils.

Els mateixos clubs s’han convertit en generadors de contingut, així que han de buscar, també, alternatives per atraure públic. El gran exemple el trobem en equips com el F.C.Barcelona (Matchday), el Manchester City (All or Nothing) o el Borussia Dortmunt (Inside Borussia Dortmund), que ja han fet les seves pròpies sèries. Fins i tot jugadors com Sergio Ramos tenen els seus propis productes audiovisuals.

La reestructuració d’un gegant: l’NBA

L’NBA, la lliga més internacional, també s’ha llançat als nous canvis. Amb la necessitat de destacar sobre altres lligues de pes com la NHL, així com afrontar la competència de noves plataformes d’entreteniment, s’ha aventurat a fer una reestructuració d’un format amb gairebé 75 anys. Diverses propostes han estat llançades, a l’espera de ser acceptades, com una copa hivernal o l’eliminació del format play-off per conferències a partir de semifinals, entre altres idees.

També en l’àmbit del bàsquet, des de fa unes temporades, l’Eurolliga (torneig europeu de bàsquet) va decidir crear un format més compacte, reduint a 16 el nombre de participants en una lliga de tots contra tots, amb resultats realment positius a escala mediàtica i de drets televisius per als equips participants.

Una nova Copa Davis

Un exemple que ha estat mediàtic fa poc és el de la nova Copa Davis a càrrec de l’empresa Kosmos presidida per Gerard Piqué. Buscant revitalitzar i dinamitzar un dels tornejos històrics de l’esport, s’ha celebrat per primera vegada a Madrid amb una reducció de les setmanes de competició (de 4 a 2) i de sets per partit, alleugerint la càrrega de partits. El tenis no es queda només aquí i l’ATP Next Gen, torneig de joves promeses, s’utilitza com a plataforma per incloure proves per dinamitzar els partits.

Atletisme i triatló també busquen el seu forat

Esports com l’atletisme i el triatló, menys coneguts pel gran públic, també treballen per fer-se un espai mediàtic i no perdre mercat. En l’atletisme trobem idees com The Match, una competició que mesura atletes dels Estats Units contra la resta de països (una cosa semblant a la Ryder Cup de tenis) i que s’ha estrenat aquest mateix 2019. En el triatló es plantegen canvis amb vista a les olimpíades de París 2024, amb un format més reduït en temps i amb semifinals i finals.

En un paradigma on el consum de contingut és massiu, destacar i mantenir la fidelitat dels seguidors es fa realment difícil, fins i tot per un sector tan popular com l’esport. Per això, es busquen alternatives per adaptar-se a la nova situació, innovant i redefinint formats i tornejos amb l’objectiu de continuar sent importants en mercats com l’NBA o el futbol. Una tendència que creixerà durant l’any vinent, amb la creació de nous productes audiovisuals, tornejos i novetats que continuïn cridant l’atenció dels espectadors.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Segueix-nos a LinkedIn