13 de Desembre de 2019

#36 idea de la setmana: desenganxar-se del mòbil, tendència el 2020

Si revises constantment el mòbil, destines a les xarxes socials més temps del que voldries o et relaciones més a través de la pantalla que cara a cara pot ser que siguis un tecnoaddicte. Fes la prova, apaga el mòbil 24 hores i experimenta què sents durant aquest temps. Cada vegada som més conscients i estem més preocupats pel temps que passem connectats a la tecnologia. Per això, no és d’estranyar que el moviment per ajudar a desintoxicar-se, l’anomenat Digital Detox, estigui creixent de manera notable i, molt probablement, es converteixi en una de les tendències més rellevants del 2020.

 

D’on neix el concepte ‘Digital Detox’?

Va ser impulsat per Levi Felix, un empresari d’èxit que treballava 80 hores la setmana i dormia amb el mòbil sota el coixí, que després d’emmalaltir per l’estrès, va decidir crear una organització que ajudés a deixar la tecnologia. Ara impulsa esdeveniments analògics, des de tallers per a empreses fins a retirs, que atrauen centenars d’executius cada any.

Els darrers anys, diverses campanyes han cridat a combatre el phubbing (el comportament que descriu les persones que es desconnecten de la societat per connectar-se a l’smartphone), com ara Look Up, de Gary Turk o I Forgot My Phone, els vídeos de les quals sumen més de 45 milions de visites a YouTube.

En paral·lel, han sorgit aplicacions que controlen l’ús que fem del mòbil i que ajuden a l’usuari a prendre consciència de les hores que passa connectat. Un exemples és Yourhour, que informa dels minuts que s’usa el mòbil diàriament, dels cops que es bloqueja o quina és l’app a la que es destina més temps. Aquesta eina valora el nivell d’addició i proposa petites metes a l’usuari per reduir el temps de connexió. 

També hi ha l’app Antisocial que mostra quants minuts al dia s’utilitza el mòbil, quants cops es desbloqueja i l’estona que es destina a les xarxes, i compara totes aquestes dades amb les d’altres usuaris. Antisocial disposa d’una funció de límit diari per poder bloquejar unes determinades apps durant un interval de temps determinat. Igualment, es poden escollir les hores del dia o de certs dies de la setmana en els que no es podem fer servir les xarxes socials.

Una altra app que permet controlar l’ús que, en aquest cas, fan els fills amb el mòbil, és Spyzie, una solució de control parental amb diverses funcions. L’eina, a banda de poder fer un seguiment de la ubicació, trucades, missatges, etc. permet bloquejar aplicacions o establir un horari per restringir-ne l’ús.

A banda de les aplicacions, que no deixen de ser una eina dins del mateix dispositiu del que un es vol allunyar, existeixen altres estratègies per fer un digital detox. Hi ha des de programes de desintoxicació creats per psicòlegs professionals fins a bars o restaurants que, simplement, demanen a la clientela “abandonar” el mòbil a l’entrada, o activitats col·lectives concretes, que seguint l’estela de Levi Felix, prohibeixen portar el mòbil a sobre.

Pren-te un respir, pren-te un “no wifi”

I com no podia ser d’altra manera, el màrqueting ja ha aprofitat l’embranzida del moviment. La marca Kit Kat, per exemple, ha reinventat l’eslògan “pren-te un respir” i ha creat espais urbans de desconnexió tecnològica. Es tracta de punts de “no wifi”, en els que es bloquegen els senyals que permeten connectar-se a dispositius en un radi de 5 metres.

I mentre la majoria el primer que fem és demanar la contrasenya de wifi quan trepitgem un espai en el no hem estat mai, d’altres ja miren la manera d’evitar-ne el senyal per desintoxicar-se digitalment.

T’agraden els nostres articles? Segueix-nos a Linkedin i estigues sempre al dia del que publiquem.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Segueix-nos a LinkedIn