22 de maig de 2020

#059 idea de la setmana: la nova televisió?

No hi ha cap sector que no s’hagi vist trastocat per culpa de la crisi del coronavirus. Un dels casos que més criden l’atenció és el de la televisió, que ja començava a patir canvis, i que ha hagut de reinventar-se i continuar endavant amb aquesta pandèmia. Produccions des de casa, en platós sense públic i amb connexions repetides per videotrucada han estat algunes de les solucions per a un mitjà que ha hagut de tornar als seus orígens: informar, educar i entretenir.

La televisió es pot considerar un cas contradictori. Moltes produccions s’han hagut de cancel·lar o posposar, mentre que altres han hagut de reinventar-se a través de fórmules com les comentades anteriorment. A més, la creació de plataformes de continguts de qualitat com Netflix, HBO o Disney + perjudiquen el model de negoci de la televisió. No obstant això, les dades indiquen el contrari quan parlem de popularitat i nombre d’espectadors. I la pregunta és: per què?

L’espectador és sobirà

La televisió ha registrat rècords històrics de consum i no ha parat de créixer, tot i no comptar amb esports en la seva graella. Era de suposar que, amb més temps confinats a casa, la televisió seria una eina important. No obstant això, el seu creixement sobresurt si tenim en compte que competeix contra els milions de continguts que es poden trobar a la xarxa i altres plataformes. I una de les raons principals és perquè l’espectador no només ha entès la situació, sinó que ha donat el vistiplau a la reinvenció dels programes.

El públic entén que cada producció té les seves circumstàncies i que en un programa sense pretensions estètiques, l’objectiu és diferent, pot tenir una imatge diferent. Un exemple que ja començava a fer aquest salt és l’exitós programa de La Resistencia, on des d’un primer moment es va desmarcar de la típica orfebreria de la televisió, en la qual imatge i realització han de ser perfectes. Durant aquesta pandèmia, ha continuat en la mateixa línia, fent el programa sense públic, amb el menor equip possible i unes poques càmeres fixes i amb gran èxit igualment. Han estat molts els programes que han optat per baixar la qualitat de la seva emissió a nivell tècnic, però oferint qualitat en el contingut, com Late Motiv, Lo de Évole o el Intermedio, entre molts altres.

Però no a tots els ha anat igual. Podem trobar, per exemple, un cas invers: Sálvame. El famós espai de Mediaset va intentar oferir una visió diferent del seu programa, més centrada en la informació del coronavirus i amb connexions a través d’streaming. No obstant això, no va tenir bona acollida per aquest canvi en el contingut i va haver de reconfigurar el programa i tornar a un format similar a què solia tenir per petició dels espectadors.

La ubiqüitat i la immediatesa que permeten la transformació digital també canvien la televisió i la seva manera de fer programes. La qualitat que reprodueixen alguns dispositius podria permetre, en un futur, que es facin programes amb el mòbil com a principal eina, així com el transvasament de plataformes. Un exemple que pot servir és el de Got Talent, amb actuacions a Facebook i Instagram i els comentaris dels jutges o Qarenta, concurs familiar emès a través de Mtmad. En aquests exemples també queda palès que l’espectador no només consumeix, sinó que genera continguts.

La televisió generalista, encara essencial

Sembla evident que, tot i la ferotge competència i la dificultat de generar productes, la televisió generalista continua oferint un producte que els espectadors valoren, té la capacitat d’arribar a tothom i, a més, encara conserva aquest aire de ser un mitjà de fàcil compartició amb la resta de la família. La televisió, amb la comprensió de la situació per part dels espectadors, ha tingut prou capacitat per adaptar-se a una situació complexa i continuar amb una tasca que va ser catalogada de primera necessitat.

Per aquesta raó, la televisió continua sent un espai en el qual innovar i intentar noves aventures empresarials. És el cas de Fibracat TV, el proper canal de televisió de Fibracat que veurà la llum a partir de l’1 de juny i que serà una nova forma d’entendre la televisió, adaptada als nous temps que corren. Canal on E2S ha tingut el plaer de participar en la seva creació.

Un cop començada la desescalada, és impossible no realitzar algunes preguntes pel que fa al futur de la televisió. Quin paper tindran els nous formats? Es donaran per consolidats els streamings o les videotrucades? Baixarà el seu consum o serà un punt d’inflexió en la fidelització de l’audiència? A poc a poc anirem descobrint les respostes, però tot sembla indicar que una nova forma d’entendre la programació i la televisió ha arribat per quedar-s’hi.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Segueix-nos a LinkedIn