5 de març de 2021

#100 idea de la setmana: consumocracia, una compra és un vot

Hem arribat a la 100, l’última idea de la setmana. I per a celebrar-ho, fem esment a una tendència que és invariable, sempre hi és: el client té l’última paraula. Un fet que es veu reforçat en els últims temps amb l’auge de les xarxes socials i la possibilitat molt major d’interacció entre marques i consumidors. Grans marques han hagut de canviar estratègies o productes pels dubtes o queixes de clients descontents. A una era amb tanta competència i facilitat per a canviar de marca, una bona relació entre empresa i consumidor és vital.

Així mateix, no sols les opinions dels consumidors obliguen les empreses a variar el seu full de ruta. Les marques han de saber adaptar-se a les fluctuacions dels clients pel que fa a les seves tendències de consum, preocupacions o prioritats. Les alteracions que s’han produït en el consum durant la pandèmia del coronavirus és un gran exemple d’això, on la relació de marca i client ha canviat, si fem referència a la importància dels valors i la responsabilitat sanitària i les prioritats dels clients quant al consum de productes.

Grans o petits, tots exposats

Escoltar el consumidor és essencial, des de sempre. ZaraMcDonaldsBimbo, AdidasFrigo o Wargaming, entre moltes altres, ho saben bé. Totes elles han hagut de canviar o rectificar alguna cosa dels seus productes. McDonalds a UK va haver de canviar les palletes de plàstic per les de paper gràcies a una campanya de consumidors; Frigo es va veure obligada a rectificar quan va decidir deixar d’usar el castellà per a la cartelleria a Catalunya; i Bimbo va haver de canviar l’estratègia del seu producte (Gansito Red Velvet), ja que només estava pensat per al mercat americà, fins que els consumidors mexicans es van queixar i van demanar que també ho tinguessin.

Però en l’actualitat, no es necessita un gran volum de persones protestant contra algun fet, ni tan sols un missatge viral. Un simple tuit pot canviar les coses, com va ocórrer amb, ni més ni menys, Tesla. Un usuari a Twitter va interpel·lar directament a Elon Musk sobre un problema a solucionar amb els cotxes, que el mateix Musk es va encarregar de contestar i assegurar que mirarien de solucionar-lo, ja que era una bona idea.

El client sempre té l’última paraula

Com no pot ser d’una altra manera, el pes dels consumidors en la presa de decisió de les marques és una cosa que no passen per alt màrqueting i comunicació. Totes dues branques han sabut virar cap a aquest nou model, centrant el seu missatge i objectius en els clients i clientes. Escoltar la massa social és més important que mai, tant que la venda d’un producte o servei ja no és el principal, sinó que el recorregut inicial i posterior d’aquesta venda és igual d’important avui dia. Tenir en compte les opinions, tant positives com negatives, i saber orientar-les i utilitzar-les s’han convertit en tasques essencials per a totes les marques. El valor econòmic comença a deixar pas a una altra mena de criteris com el mediambiental, el responsable o l’ètic. Les marques són conscients d’això i han d’adaptar-se i/o rectificar si és necessari amb la condició de no perdre corda enfront de la resta de competidors. Que no són pocs.

Les idees obren pas a les històries de la setmana

Al món hi ha moltes idees per a recollir, tendències que estudiar i que ens dirigeixen cap a un futur diferent. Però darrere d’elles sempre està la història d’una o diverses persones que són l’essència d’aquestes idees que després acaben veient la llum. Emprenedors o emprenedores i professionals que van tenir una idea, un somni o un objectiu pel qual van lluitar i que mereixen ser conegudes. I aquí tractarem de conèixer algunes d’aquestes històries humanes i posar-les en valor.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Segueix-nos a LinkedIn