6 d'agost de 2021

#021 història de la setmana: Popeye, el primer branded content

Tothom coneix Popeye, aquest carismàtic mariner d’avantbraços inusualment musculats, pronunciada barbeta, un ull sempre tancat, fumant en pipa i amb una força sobrehumana gràcies als seus espinacs. Això últim gràcies a la Cambra de Productors d’Espinacs dels Estats Units, que va voler vincular a Popeye, un personatge que estava en auge, amb el consum d’aquesta verdura per fomentar la seva producció i venda durant la Gran Depressió. Un branded content que va funcionar, i de quina manera, augmentant un 33% les vendes ràpidament. Encara que basat en un error, com veurem.

No obstant això, anem per passos. Popeye realment va néixer el 1929 de la ment d’Elzie Crisler Segar com un personatge secundari que havia d’aparèixer esporàdicament en Timble Theatre, la tira còmica que publicava al The Nova York Evening Journal. La tira, en marxa des de 1919, tenia com a protagonistes a Olivia i la seva família i es basava en les seves divertides aventures.

Popeye és un mariner inspirat en un veí de l’autor anomenat Frank Fiegel, que era un mariner polonès conegut per tenir gran temperament i veure’s embolicat en diverses batusses d’on sortia vencedor gràcies a la seva extraordinària força. Així mateix, Fiegel era també famós pel seu caràcter bondadós amb els més petits, així com uns certs trets característics com una barbeta prominent i sempre estar fumant en pipa. Força representatiu, oi? Altres personatges com BrutusOlivia també estaven basats en persones reals de la vida d’Elzie Crisler.

Popeye i els espinacs

A causa de la seva peculiar manera de parlar i riure, així com la seva caracterització, va anar guanyant protagonisme en la història fins a fer-se un personatge principal. Paral·lelament, la Cambra de Productors d’Espinacs va voler aprofitar un estudi alemany de 1870 on s’indicava que els espinacs contenien un alt valor de ferro per fomentar el seu consum. I per il·lustrar el benefici del ferro, van voler utilitzar el personatge de Popeye vinculant la seva força amb els espinacs.

El resultat va ser immillorable, amb un augment de producció i consum fantàstic. Es tractava, encara sense tenir cap nomenclatura, del primer branded content i va obrir la veda perquè altres marques poguessin fer estratègies similars. Tant el producte com el dibuix van guanyar gran fama i repercussió, tant que és difícil entendre l’un sense l’altre. A més, Popeye va acabar sent protagonista de diversos productes, com a la televisió, al cinema o als videojocs.

Com a curiositat, és important afegir que l’estudi en el qual es va basar tota la història de Popeye amb els espinacs estava malament. Diverses dècades després, en 1930, es va descobrir que hi havia un error en el posicionament de la coma en el número que indicava la quantitat del contingut de ferro en els espinacs, oferint un número molt major del que realment era.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Segueix-nos a LinkedIn