12 de febrer de 2021
#097 idea de la setmana: una nova tele, sense tele?
Estem davant l’època daurada dels continguts, d’això no hi ha dubte. El que abans era una cosa pròpia únicament d’una televisió, ara es basa en múltiples plataformes que pugnen entre elles per un mercat realment ampli i on proliferen les opcions: Amazon Prime, Disney+, Apple TV, Movistar+, Rakuten TV, HBO, Pluto TV, etc. No paren de sorgir opcions per a tota mena de productes audiovisuals, des de sèries, novel·les, cinema o esports.
Però això no s’acaba aquí. Els continguts a consumir també han variat, l’entreteniment ha anat molt més enllà i ha trobat nous horitzons i plataformes. Ara, veure vídeos de gamers jugant les seves partides és un contingut realment atractiu per al públic. Fins i tot veure a algú treballant s’ha convertit en un nou contingut a consumir, gràcies als avantatges que ofereixen els streaming, on es pot interaccionar entre els uns i els altres. L’exemple més clar d’això és Twitch, una plataforma que no para d’evolucionar i que ara acull tota mena d’streamings, on el consum de diferents tipus de contingut s’ha disparat.
Una tele multicanal i en viu
El màrqueting, molt atent sempre a les tendències i on es mou el mercat, ja estudia les diverses opcions que apareixen per a les marques. Així, Toluna va realitzar un estudi que deixa entreveure dades realment interessants si parlem de Twitch i el seu futur. El 92% dels professionals del màrqueting afirmen que les marques estan o estaran en aquesta xarxa social, la qual la meitat dels enquestats consideren que serà el futur de la televisió. És més, un 60% creuen que Twitch acabarà sent una espècie de Netflix amb uns continguts diferents, allunyats de la ficció.
I la veritat és que actualment ja sembla que aquesta serà la línia a seguir. Ibai Llanos va tenir quotes de pantalla superiors a canals generalistes com Cuatro o Antena 3. Sense comptar les ja altes dades d’audiència que mouen els eSports on Twitch ha estat la referència. Molts professionals de diverses branques, com Pedro Seo del món del màrqueting o l’humorista Ángel Martín ja han provat en Twitch. La veritat és que el que va néixer com una plataforma streaming de videojocs ha acabat per expandir-se a pràcticament qualsevol estil, des de màrqueting, música o talk shows.
Nou mercat, noves alternatives
Com no podia ser d’una altra manera, aquest auge de continguts i plataformes dóna peu a noves eines que volen fer-se el seu espai. Des d’apps com la ja explicada (anterior idea de la setmana) ClubHouse, a diferents plataformes per a vídeos en directe com Streamion. Grans com Youtube o Facebook també van llançar les seves pròpies eines, de manera que també puguin fer-se un forat en aquest mercat.
La realitat és que la televisió ha canviat, ja no només per l’aparició de noves plataformes, sinó per la mena de contingut a consumir. La televisió generalista encara té quota de mercat i importància, però ha de començar a adaptar-se als nous temps. De fet, fa ja un temps que ho intenta, mitjançant les seves pròpies plataformes per a veure els seus continguts sense necessitat d’esperar al dia que l’emeten, com pot ser Atresmedia Player o Mitele. Però és indubtable que la nova televisió ja és aquí i que es convertirà, si no ho és ja, en un mercat ultracompetitiu amb una proliferació contínua de continguts i alternatives per als usuaris.
Com sempre, molt interessant, aquestes idees em mantenen jove i al dia de totes les noves tendències,em serveixen per explicar-lis als meus fills, que moltes vegades ni ho conèixen